ul. Lubelska 55, wystawa czynna od 21 stycznia 2011 do 28 lutego 2011


21 stycznia 2011 roku o godz. 17.30 w salach Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie odbędzie się wernisaż wystawy malarstwa Urszuli Ślusarczyk. Pokaz prac zatytułowany „Przezroczystość” jest kontynuacją zainicjowanego w 2002 roku cyklu „Ślady czasu”. Malarstwo Ślusarczyk odnosząc się do natury, nie opowiada o niej dosłownie, niczego konkretnego nie przedstawia, staje się raczej formą zapisu refleksji, odczuć, analizy porządku wszechrzeczy, zadumy nad tajemnicą kosmosu. Malarstwo to cechuje subtelny, delikatny, pastelowy, prawie przezroczysty i nieuchwytny koloryt, któremu towarzyszą – przebiegające zazwyczaj wertykalnie – podziały płaszczyzny obrazu. Do tak zaaranżowanego założenia kompozycyjnego, należy dodać wyrazistą fakturę, która czyni to dzieło bliskie sztuce materii. Twórczość malarki charakteryzuje poetycka tajemnica oraz pewna doza melancholii, dzięki czemu jej malarstwo nabiera metafizycznego wymiaru.


Urszula Ślusarczyk (ur. 1968 r.) ukończyła studia w Instytucie Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie, dyplom uzyskała w 1994 roku w pracowni Mariana Stelmasika. Jest profesorem w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie pracuje jako wicedyrektor Instytutu ds. dydaktyki. Mieszka i tworzy w Puławach.




Wystawa towarzysząca: „Monochromy z kolekcji Działu Sztuki Współczesnej i Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie”

W obszernym holu wystawienniczym barokowego wnętrza Muzeum Ziemi Chełmskiej przy ulicy Lubelskiej 55, przygotowana została wystawa z kolekcji Galerii 72, poszerzająca
i dopowiadająca zjawisko monochromu zasygnalizowane pokazem prac Urszuli Ślusarczyk.
Prezentacja monochromów z chełmskich zbiorów sztuki współczesnej obejmuje 46 prac 20 autorów. Najstarsze dzieła pochodzą z lat sześćdziesiątych minionego wieku (Kajetan Sosnowski (1913-1987), Jonasz Stern (1904-1988). Lata osiemdziesiąte dokumentują prace autorstwa Aleksandry Jachtomy (Warszawa), Włodzimierza Dudkowiaka (Poznań) oraz Mieczysława Wiśniewskiego (Toruń). W latach dziewięćdziesiątych XX wieku oraz z pierwszej dekadzie obecnego stulecia powstały prace, które wyszły spod ręki następujących artystów: Stanisława Bubana (Słowacja), Adama Hawryłkiewicza (Polska/Szwecja), Wilhelma Müllera (Niemcy), Eugenii Gortchakovej (Rosja/Niemcy), Tadeusza Wiktora (Kraków), Jerzego Budziszewskiego (1950-2006), Andrzeja Gieragi (Łódź), Janusza Orbitowskiego (Kraków), Roberta Urbaska (Słowacja), Tomasza Zawadzkiego (Lublin).
Wybrane przykłady traktują monochromatyczne powierzchnie malarskie na różne sposoby: od gry koloru ze światłem, poprzez użycie wyrazistych, szorstkich, pozbawionych połyskliwości faktur, po struktury bliskie sztuce materii, kończąc na obiektach o wydatnie reliefowej budowie, znaczonej geometrycznym porządkiem. Dopełnieniem wystawy jest wielki – w kolorze głębokiej czerwieni – monochrom leżący na kamiennej posadzce, u stóp zwiedzających. Dzieło jest zastygłą „wylewką” powstałą przy użyciu farb poliuretanowych, które stworzone zostało in situ przez niemieckiego artystę – Rainera Splitta z Berlina.

Kuratorka wystaw: Jagoda Barczyńska
Współpraca: Ireneusz Pradun