Uroczyste otwarcie wystawy w Galerii 72 odbyło się 7 lipca 2011
o godzinie 18:00 w siedzibie Muzeum Ziemi Chełmskiej
w Chełmie przy ulicy Lubelskiej 55.
Wystawa czynna od 7 lipca do 15 sierpnia 2011 roku
Wystawa Ewy Zawadzkiej „Neuronalne przestrzenie“ jest drugim z kolei pokazem jej twórczości prezentowanym w Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie. Wczesną wiosną 1998 roku artystka przedstawiła chełmskiemu odbiorcy swoją grafikę i rysunek – dwie dziedziny sztuk plastycznych, którym dedykowała się wówczas bez reszty. Miała też na swym koncie wiele nagród zdobywanych w prestiżowych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in. Grand Prix na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Fridrikstad w Norwegii (1992), złoty medal na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Gizie w Egipcie (1993), czy medal honorowy i nagroda regulaminowa przyznana na Międzynarodowym Biennale, a później Triennale Grafiki w Krakowie (1988, 1994).
W 2002 roku Zawadzka zrezygnowała z dotychczas eksplorowanych technik i całkowicie poświęciła się malarstwu. Jej dzieło z obu okresów łączy ten sam obszar tematyczny, któremu artystka poświęca swą uwagę. Już w połowie lat osiemdziesiątych dostrzegła urodę wielkich, masywnych, modularnych konstrukcji wielkopłytowego budownictwa, które nęciło nie tylko prostotą kształtów, ale wyciszonym kolorytem, geometrycznym zrytmizowaniem form, wyszukaną przestrzenią czy tajemnicą świateł błąkających się po tym pustkowiu budowy. Szara, betonowa rzeczywistość, ożywiona jedynie groźnie sterczącymi stalowymi prętami czy hakami zbrojeniowymi, stała się przedmiotem adoracji, myśli, planów, projektów, wyborów kadru i wypełniania nim płaszczyzny – kiedyś kartonu – a obecnie płótna. Zawadzka przygląda się dokładnie spękaniom murów, nierównościom ścian, z wielką starannością odtwarza napotykane faktury: zadrapania, zbrużdżenia, odpryski, łaty, wklęsłości, zszarzenia czy przetarcia powierzchni. Kiedyś ten proces destrukcji przekonywująco naśladowała w grafice i rysunku, teraz technika olejna umożliwia znacznie wierniejsze zobrazowanie degradacji materiału. Światło pełni rolę reżysera przestrzeni – pewne partie założenia kompozycyjnego jaśnieją i odbijają się w jego poświacie, inne zapadają w czeluść zupełnego mroku. Jej obrazy są opowieścią monumentalną, przemawiającą do widza nie tylko wielką połacią zamalowanego płótna (160 x 200; 130 x 130; 150 x 180 cm), ale działającą na jego zmysły grubo położoną warstwą chropowatej – pozbawionej śladów przezroczystości – farby. Doznania te przybierają na intensywności, kiedy autorka zestawia ze sobą prace i tworzy z nich rozbudowane sekwencje.
Niezależnie od dużych formatów – artystka realizuje kameralny cykl zatytułowany „Ściany świata“. Każde dzieło (30 x 30 cm) przypomina o tym, co zatrzymało jej uwagę podczas bliskich i dalekich podróży. Są to już tylko cytaty z większego planu, znaczone resztkami dawnych malatur, dynamiką nacięć, żłobień, spękań, spiralnych układów czy nadwątlonych działaniem czasu dekoracji, popełnionych kiedyś ręką człowieka.
Malarstwo Ewy Zawadzkiej szybko spotkało się z uznaniem. W 2004 roku znalazła się w finale konkursu na najlepszy obraz zorganizowanego przez Lexmark European Art Prize. Tego samego roku była też finalistką konkursu na Obraz Roku ogłoszonego przez Art & Business.
Odbiorcy chełmskiemu zaprezentowane zostaną dwa cykle malarskie artystki – „Neuronalne przestrzenie“ i „Ściany świata“.
Uroczyste otwarcie wystawy w Galerii 72 odbędzie się 7 lipca 2011, o godzinie 18 w siedzibie Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie przy ulicy Lubelskiej 55.
Ewa Zawadzka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie Wydział Grafiki w Katowicach. Od wielu lat pracuje jako nauczyciel akademicki w stopniu profesora zwyczajnego na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie oraz prowadzi Pracownię Działań Multimedialnych na ASP w Katowicach. Jej prace znajdują się we wszystkich znaczących kolekcjach sztuki na świecie.
Opracowała: Jagoda Barczyńska