Malarstwo z kolekcji Działu Sztuki Współczesnej Galerii 72 Muzeum Ziemi Chełmskiej w Chełmie
W obszernym holu wystawienniczym barokowego wnętrza Muzeum Ziemi Chełmskiej przy ulicy Lubelskiej 55, przygotowana została wystawa z kolekcji Galerii 72, poszerzająca i dopowiadająca zjawisko monochromu zasygnalizowane prac Urszuli Ślusarczyk. Prezentacja monochromów z chełmskich zbiorów sztuki współczesnej obejmuje 46 prac 20 autorów. Najstarsze dzieła pochodzą z lat sześćdziesiątych minionego wieku (Kajetan Sosnowski (1913-1987), Jonasz Stern (1904-1988). Lata osiemdziesiąte dokumentują prace autorstwa Aleksandry Jachtomy (Warszawa), Włodzimierza Dutkowiaka (Poznań) oraz Mieczysława Wiśniewskiego (Toruń). W latach dziewićdziesiatych XX wieku oraz w pierwszej dekadzie obecnego stulecia powstały prace, które wyszły spod ręki następujących artystów: Stanisława Bubana (Słowacja), Adama Hawryłkiewicza (Polska/Szwecja), Wilhelma Müllera (Niemcy), Eugenii Gortchakovej (Rosja/Niemcy), Tadeusza Wiktora (Kraków), Jerzego Budziszewskiego (1950-2006), Andrzeja Gieragi (Łódź), Janusza Orbitowskiego (Kraków), Roberta Urbaska (Słowacja), Tomasza Zawadzkiego (Lublin).
Wybrane przykłady traktują monochromatyczne powierzchnie malarskie na różne sposoby: od gry koloru ze światłem, poprzez użycie wyrazistych, szorstkich, pozbawionych połyskliwości faktur, po struktury bliskie sztuce materii, kończąc na obiektach o wydatnie reliefowej budowie, znaczonej geometrycznym porządkiem. Dopełnieniem wystawy jest wielki – w kolorze głębokiej czerwieni – monochrom leżący na kamiennej posadzce, u stóp zwiedzających. Dzieło jest zastygłą „wylewką” powstałą przy użyciu farb poliuretanowych, które stworzone zostało in situ przez niemieckiego artystę – Rainera Splitta z Berlina. Wystawę można oglądać do końca kwietnia 2011 roku.