মননে বাংলাদেশ

Ludzie Bangladeszu  

Talha Bin Shams

malarstwo

Talha Bin Shams urodzil się w mieście Saidpur na północy Bangladeszu. Studiował malarstwo i projektowanie podczas studiów licencjackich. Później artysta kształcił się w zakresie nauk społecznych na Uniwersytecie w Dhace w Bangladeszu. W 2019 roku przyjechał do Polski na studia na kierunku komunikacja międzykulturowa na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Obecnie mieszka i pracuje w Krakowie.

Jest artystą wszechstronnym: maluje, rysuje, a także tworzy murale. Pracuje przede wszystkim w technice akrylowej zarówno na płótnie, jak i na papierze. W większości prac posługuje się także tuszem i węglem. Swoje prace prezentował na kilku wystawach zarówno w stolicy Bangladeszu Dhace jak i w Polsce: w Lublinie, Radomiu oraz Kazimierzu Dolnym. W swojej pracy artystycznej kładzie szczególny nacisk na przedstawienie wielowiekowych i wielokulturowych tradycji swojego ojczystego kraju.

Talha Bin Shams tworzy prace o zróżnicowanej tematyce i w różnych technikach: od artystycznego zapisu otaczającej go rzeczywistości po tradycyjne formy ludowe związane z wielokulturową historią swojej ojczyzny. Szczególnie bliscy jego sercu są mieszkańcy bengalskich wsi. „Zamiast malować uprzywilejowanych mieszkańców miasta, lubię przedstawiać wieśniaków i ich prosty styl życia, a także zróżnicowanych pod względem płci ludzi z Bangladeszu, w tym osoby transpłciowe, prostytutki. Powiedziałbym więc, że wieśniacy i różni płciowo ludzie z Bangladeszu i naszego regionu oraz ich codzienne życie są moimi tematami przez większość czasu.” Prawa człowieka, tolerancja i równość są bliskie jego sercu, co przejawia się w jego twórczości.

Artysta lubi utrwalać w swoich pracach bengalskie kobiety, które pamięta z dzieciństwa, kiedy jeździł na wakacje do dziadków mieszkających w małej wiosce Modhurampur. Obserwował tam kobiety tkające dywany i koce, wykonujące domowe obowiązki i odpoczywające po pracy.

Wystawa „Ludzie Bangladeszu” ukazuje piękno i specyfikę tego nizinnego południowoazjatyckiego kraju w obrazach i grafikach artysty. Przy zastosowaniu wielu technik i rozmaitości tematycznej Talha Bin Shams ukazuje fragmenty codziennego życia i bogatych tradycji, które dla Europejczyków wydawać się mogą egzotyczne. Artysta koncentruje się nie tylko na przedstawieniu istniejącej współcześnie rzeczywistości, ale sięga też często po motywy ludowe ukazujące bogactwo i pełnię bengalskiej kultury. Jest wierny jej ludowym formom, co widoczne jest w przedstawieniach typowych w jego twórczości form i motywów w tradycyjnym bengalskim stylu, takich jak wizerunki zwierząt: słoni, sów, ryb, ptaków. Obecność tych zwierząt wynika z tradycyjnej mitologii bengalskiej, a każde z nich ma swoje symboliczne znaczenie. Słoń jest uważany za symbol pokoju, siły psychicznej i mocy. Obecna na wielu przedstawieniach sowa jest związana z hinduską boginią Lakszmi, a jej pojawienie się uważane jest za zwiastun bogactwa i dobrobytu.

Artysta w swojej twórczości łączy tradycyjne symboliczne przedstawienia ze scenami rodzajowymi z rodzinnych stron. Przedstawia ludzi przy pracy, wykonujących zajęcia charakterystyczne dla bengalskich wsi związane zarówno z fizyczną pracą, jak i czasem odpoczynku. Ukazuje tradycyjne zawody: garncarzy, rybaków, rolników uprawiających herbatę, a jednocześnie dostrzega potrzebę utrwalenia tak ulotnych chwil, jak zatrzymana w obrazie scena kobiet zbierających lilie wodne czy czeszących swoje włosy. Ukazuje tradycyjne tańce ludowe z bogatą, pełną symboliki egzotyczną choreografią oraz pięknie zdobionymi kostiumami.

Artysta szczególnie inspiruje się sztuką Nokshi Katha. Jest to tradycyjny styl stworzony przez wiejskie kobiety w Bangladeszu związany ze zdobieniem tkanin. Obrazy na tkaninach powstają za pomocą różnych narzędzi, takich jak gałązki, pędzle, stalówki, zapałki, palce, przy użyciu naturalnych barwników i pigmentów. Charakterystyczne dla tego stylu są atrakcyjne geometryczne wzory.

Kompozycja i formy obrazów Talhy Bin Shamsa wydają się być przekaźnikami emocji artysty i fascynacji ojczyzną. Kompozycje te są również interesujące pod względem formalnym i kolorystycznym. Przestrzenie, w których rozgrywają się sceny rodzajowe, są oryginalnie zaaranżowane, wypełnione ozdobnymi motywami roślinnymi, które wypełniają kompozycję, decydując o jej unikalnym a zarazem ugruntowanym w tradycji stylu.

Podczas swojej pracy twórczej Talha Bin Shams inspiruje się dziełami wybitnych artystów z Bangladeszu. Ważna jest dla niego twórczość Sheika Mohhameda Sultana, uhonorowanego wieloma nagrodami artysty, którego sława opiera się na uderzających przedstawieniach przesadnie umięśnionych bangladeskich chłopów zaangażowanych w codzienne czynności. Inspiruje się także twórczością indyjskiego artysty Janimiego Roy`a. Artyści ci byli mistrzami dla młodego Talhy, wskazującymi jak łączyć własne idee i bogate dziedzictwo artystyczne we własnej twórczości. Wyrastając z tak bogatej artystycznej tradycji Talha Bin Shams przeciera własną drogę w świecie sztuki i wciąż poszukuje swojego oryginalnego stylu, w którym łączy obrazy przeszłości z teraźniejszością.

Na wystawie w Muzeum Ziemi Chełmskiej znalazły się prace Talhy inspirowane bogatym folklorem, oryginalne w formie i kolorystyce, które podobnie jak muzyka, taniec, życie codzienne czy rzemiosło artystyczne czerpią z bogatej przeszłości i tradycji Bangladeszu, tkane są z wielowiekowego splotu islamu, hinduizmu, buddyzmu i chrześcijaństwa. Intensywnie oddziałują na widza i pokazują to, co bliskie sercu artysty.