Lekcje muzealne
ZAJĘCIA MUZEALNE ODBYWAJĄ SIĘ OD PONIEDZIAŁKU DO PIĄTKU
PO UPRZEDNIEJ REZERWACJI TELEFONICZNEJ 82 565 26 93
(lub telefon/e-mail podany przy konkretnej ofercie).
WSZYSTKIE ZAJĘCIA (BEZ WZGLĘDU NA WIEK UCZESTNIKÓW)
SĄ PŁATNE 15 ZŁ/OS. (wyjątkiem jest oferta specjalna, ceny podane są przy opisie warsztatów)
PRZYRODA:
1.Tajemnice wymarłego świata
Uczestnicy zajęć zapoznają się z dziejami naszej Ziemi, uwzględniając przede wszystkim nasz region. Na podstawie przygotowanej prezentacji oraz wybranych specjalnie do tego celu okazów poznają m.in.: pradawne gatunki zwierząt i roślin. Uczestnicy wykonają model amonita i wypełnią karty pracy.
Czas trwania: 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
2. Cenne gatunki roślin i zwierząt na Ziemi Chełmskiej i w okolicach
Zajęcia mają na celu poznanie unikatowej przyrody Ziemi Chełmskiej oraz wybranych działań z zakresuczynnej ochrony gatunkowej. Pomocą w zajęciach będzie prezentacja, karty pracy oraz puzzle. Na zakończenie zajęć uczestnicy obejrzą diaporamę Rafała Sieka „Puszczyk mszarny”.
Czas trwania: ok. 45 min
Termin realizacji: poniedziałek–środa
Zajęcia przeznaczone dla: wszystkie grupy wiekowe
3. Świat zwierząt w pastelach
Lekcja muzealna połączona ze zwiedzaniem wystawy i warsztatami plastycznymi. Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość przyjrzenia się wielu gatunkom zwierząt oraz dowiedzą się w jaki sposób zwierzęta zdobywają pokarm. Na warsztatach plastycznych dzieci namalują swoje ulubione zwierzę.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
4. Jak należy postępować z dzikimi zwierzętami
Poznamy prawidłowe zachowania ludzi w stosunku do dzikich zwierząt, np. czy można zabrać podlota ptaka, czy znaleziona mała sarenka jest pozostawiona przez mamę i czy należy ją zostawić, a może zabrać szukając pomocy? Warsztaty prowadzone w formie dyskusji. Uczestnicy wspólnie rozwiązują quiz.
Czas trwania: 45 min
Termin realizacji: poniedziałek–środa
Zajęcia przeznaczone dla: wszystkie grupy wiekowe
5. Ptaki wokół nas – rozpoznawanie głosów ptaków
Uczestnicy zajęć będą rozpoznawać gatunki i głosy ptaków występujących w najbliższej okolicy, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków prezentowanych na stałej ekspozycji przyrodniczej. Wykonują pracę plastyczną metodą wyklejanki lub dla zwinniejszych ptaka z origami.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
6. Głosy ptaków w przyśpiewkach ludowych
Uczestnicy poznają głosy wybranych gatunków ptaków w naturze i przyśpiewkach ludowych.
Na warsztatach wykonają samodzielną interpretację i zapis słowny lub graficzny wybranych głosów ptaków.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
7. Ptasie wędrówki
Uczestnicy poznają fenomen ptasich wędrówek. Dowiedzą się m.in.: które ptaki migrują, jakie są przyczyny i sposoby wędrówek, jakie są mechanizmy orientacji w czasie przelotów i jak daleko mogą przemieszczać się poszczególne gatunki ptaków. Na koniec uczestnicy wykonają pracę z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, wypełnią karty pracy.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: szkoły podstawowe
8. Rozpoznawanie gatunków drzew
Zajęcia, których celem jest przedstawienie głównych gatunków drzew występujących w naszych okolicach. Uczestnicy na podstawie prezentacji a następnie liści i owoców będą mogli rozpoznać dany gatunek drzewa. Na koniec uzupełnią karty pracy.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: szkoły podstawowe
9. Gatunki inwazyjne – rozpoznawanie, zapobieganie
Dowiemy się o inwazyjnych gatunkach roślin i zwierząt w Polsce i na świecie. Poznamy zagrożenia wynikające z ich obecności w faunie i florze Polski oraz formy przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu. Na koniec uczestnicy zajęć wypełnią karty pracy.
Zajęcia polecane dla: szkoły ponadpodstawowe, dorośli
10. Sowy – gatunki, biologia, ekologia, czynna ochrona
Na zajęciach uczestnicy poznają gatunki sów występujących w Polsce, poznają ich głosy, zobaczą jak wyglądają wypluwki oraz pióra tych nocnych ptaków. Na zakończenie zajęć samodzielnie wykonają magnesy z plastrów drewna z wizerunkiem wybranej sowy.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
11. Sowy – nocne duchy
Na zajęciach uczestnicy poznają gatunki sów występujących w Polsce, dowiedzą się o ich zwyczajach i upodobaniach, poznają głosy poszczególnych gatunków sów, ułożą puzzle i uzupełnią karty pracy.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
12. Ptaki przynoszące szczęście, ptaki złowróżbne oraz nietoperz
Podczas zajęć uczestnicy poznają niektóre podania, legendy, ciekawostki i przesądy dotyczące ptaków występujących w najbliższej okolicy. Dowiedzą się, które ptaki uważano za szczęśliwe i wróżące szczęście, a które za przynoszące pecha, wróżące nieszczęście, chorobą, a nawet śmierć. Uczestnicy wykonają model wybranego ptaka z papieru kolorowego.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia przeznaczone dla: szkoły podstawowe
13. Mitologia słowiańska. Bogowie i demony.
Wykład połączony z prezentacją multimedialną. Celem jest propagowanie wiedzy na temat wierzeń dawnych Słowian. Uczestnicy rozwiążą quiz i krzyżówkę podsumowującą zdobytą wiedzę.
Czas trwania: ok. 1 godz. – 1,5 godz.
Zajęcia polecane dla: szkoły ponadpodstawowe, dorośli
Oferta sezonowa:
1. Pająki i inne strasznie fajne zwierzęta
Uczestnicy dowiedzą się o biologii wybranych gatunków pająków występujących w Polsce, a także
o skrytych gatunkach zwierząt, których wygląd często wywołuje u większości ludzi strach lub obrzydzenie, a są to gatunki o niezwykle interesujących zwyczajach i biologii. Na koniec uczestnicy wykonają samodzielnie pająka z kolorowych drucików.
Termin realizacji: październik-listopad
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
2. Sowy, lelki, nietoperze – nocni łowcy
Uczestnicy poznają zwyczaje i biologię sów, lelków i nietoperzy, zaznajomią się z ich ochroną oraz rolą jako naturalnych „sprzymierzeńców” człowieka. Uczestnicy pomalują samodzielnie zawieszki z plastrów drewna przedstawiające wybrane gatunki zwierząt.
Termin realizacji: październik-listopad
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
3. Śladami zwierząt
Uczestnicy zajęć będą rozpoznać wybrane gatunki dzikich zwierząt, wskazać ich tropy oraz przyporządkować ślady do zwierząt, które je zostawiły.
Pomocą w zajęciach będzie prezentacja, karty pracy, puzzle oraz odciski śladów zwierząt w glinie.
Termin realizacji: grudzień–luty
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
4. Zwierzęta zapadające w sen zimowy
Uczestnicy dowiedzą się jakie gatunki zwierząt występujących w Polsce zapadają w sen zimowy. Na koniec wykonają wybrany gatunek z naturalnych materiałów takich jak m. in. szyszki, łupiny nasienne.
Termin realizacji: grudzień–luty
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
5. Święta z naturą
Uczestnicy zrobią świąteczną ozdobę wg własnego pomysłu złożoną w większości z naturalnych surowców, m.in. plastrów drewna i pomarańczy, szyszek sosnowych, cynamonu, anyżu. Każdy z uczestników zabierze do domu swoją samodzielnie wykonaną ozdobę świąteczną. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się o pochodzeniu, właściwościach prozdrowotnych i zastosowaniu materiałów użytych podczas warsztatów.
Termin realizacji: grudzień
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
6. Pobudzamy zmysł węchu czyli kilka słów o naturalnych olejkach eterycznych
Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się wielu interesujących informacji o naturalnych olejkach eterycznych. Każdy z uczestników zrobi własnoręcznie musującą szyszkę do kąpieli, którą zabierze do domu (lub podaruje w prezencie).
Termin realizacji: grudzień-luty
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
7. Jak dokarmiać ptaki?
Na warsztatach dowiemy się jak prawidłowo dokarmiać ptaki, czym dokarmiać i kiedy zacząć dokarmianie. Ponadto, każdy uczestnik warsztatów zrobi samodzielnie kule nasienne dla ptaków złożone ze smalcu oraz mieszanki nasion i zabierze je ze sobą, aby wywiesić je na swoim podwórku.
Termin realizacji: grudzień-luty
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
8. Chronimy owady zapylające
Zajęcia mają na celu zwrócić uwagę na ogromną rolę, jakie pełnią owady zapylające w przyrodzie
i w życiu człowieka. Uczestnicy poznają gatunki owadów zapylających i dowiedzą się o zasadach funkcjonowania bioróżnorodnego ogrodu. Na zakończenie zostanie wyświetlona diaporama Rafała Sieka „Bioróżnorodne ogrody”. Uczestnicy wykonają własnoręcznie domki dla owadów z trzciny pospolitej.
Termin realizacji: marzec-kwiecień
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
9. Pancerna żaba na Lubelszczyźnie – czyli co wiemy o żółwiu błotnym?
23 maja obchodzimy Światowy Dzień Żółwia i jest to okazja to poznania bliżej tego tajemniczego gatunku. Uczestnicy dowiedzą się czym żywi się żółw, gdzie przebywa, w jakich miejscach składa jaja oraz jak się go chroni. Na zakończenie uczestnicy wypełnią karty pracy oraz wykonają żółwia
z plastrów drewna.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe.
Termin realizacji: maj-czerwiec
10. Ważki – piękne i pożyteczne
25 maja przypada Ogólnopolski Dzień Ważki zainicjowany przez Ewę Rauner-Bułczyńską w 2019 roku.
Uczestnicy dowiedzą się wielu interesujących rzeczy na temat tych niezwykle ciekawych owadów, a na koniec wykonają wybrany gatunek ważki z patyczków.
Termin realizacji: maj
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe
Oferta specjalna
– czas trwania ok. 1 godz. 30 min.
– koszt zajęć z oferty specjalnej: 80 ZŁ/OSOBY
– zapisy z minimum tygodniowym wyprzedzeniem.
– grupa na warsztatach z oferty specjalnej nie może być większa niż 15 osób.
Zajęcia polecane dla: szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, dorośli.
1. Czynna ochrona ptaków.
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się o prowadzonych działaniach czynnej ochrony ptaków, a także o zasadach wieszania budek, czyli gdzie i jak najlepiej powiesić budkę.
Podczas zajęć każdy z uczestników samodzielnie zrobi budkę dla ptaków z gotowych elementów (praca z wkrętarką), którą zabierze ze sobą do domu.
Termin realizacji: marzec-kwiecień
2. Robimy karmniki dla ptaków.
Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się o zasadach dokarmiania ptaków oraz samodzielnie wykonają karmnik do ptaków ptaków z gotowych elementów (praca z wkrętarką), który zabiorą ze sobą do domu. Każdy uczestnik dostanie także woreczek nasion do karmnika.
Termin realizacji: listopad-luty
Wyjścia terenowe
cena 18 zł/os.
– czas trwania od 1 godz. do 2 godz.
1. Poznajemy wybrane pomniki przyrody w Chełmie
Wyjście terenowe, którego głównym celem jest poznanie wybranych pomników przyrody znajdujących się w centrum Chełma. Każdy z uczestników otrzyma kartę pracy, którą wypełnia w trakcie trwania wyjścia.
Termin realizacji: czerwiec-październik
Zajęcia polecane dla: szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe
2. Wyjdźmy w teren! Aktywna edukacja na Górce Chełmskiej
Na warsztatach uczestnicy będą mogli oddać się samodzielnemu poszukiwaniu przyrodniczych inspiracji przy tworzeniu własnych barwnych kompozycji stworzonych z elementów roślinnych. Praca z mikroskopami kieszonkowymi, lupami, lornetkami oraz samodzielna próba oznaczenia spotkanych roślin i zwierząt.
Termin realizacji: czerwiec-październik
Zajęcia polecane dla: przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe
3. Gawron – kandydat do Polskiej Czerwonej Księgi Zwierząt
Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się o dynamice i rozmieszczeniu populacji gawronów w Chełmie i w Polsce. Wizyta w największych koloniach gawronów w Chełmie.
Termin realizacji: czerwiec
Zajęcia polecane dla: szkoły ponadpodstawowe, dorośli
Wykłady
– czas trwania 1 godz. w tym dyskusja
Wykłady polecane dla: szkoły ponadpodstawowe, dorośli.
1. Zasługi Władysława Taczanowskiego dla polskiej ornitologii
Termin realizacji: cały rok
2. Czy ptaki mogą nam pomóc w ocenie stanu środowiska naturalnego?
Wykład z okazji Dnia Ziemi. Termin realizacji: kwiecień
3. Czaple – zdumiewające ptaki.
Wykład z okazji Międzynarodowego Dnia Ptaków. Termin realizacji: kwiecień
ETNOGRAFIA:
Nalejcie wosku na wodę, poznajcie swoją przygodę – warsztaty andrzejkowe
Przybliżenie dawnych tradycji i wróżb andrzejkowych.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Termin realizacji: 25–30 listopada
Zajęcia przeznaczone dla: klasy 1–6 szkół podstawowych
Stroimy się na święta
Warsztaty etnograficzne opowiadające o przedświątecznych przygotowaniach na dawnej wsi chełmskiej. Zobaczymy odświętne wnętrze izby oraz dowiemy się jak strojnie ubierali się jego mieszkańcy. W trakcie spotkania uczestników czekają: ciekawe zadania plastyczne, układanie puzzli wielkoformatowych, wypełnianie kart pracy.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Termin realizacji: 14–23 grudnia
Zajęcia przeznaczone dla: klasy 1–6 szkół podstawowych
HISTORIA:
Co to jest muzeum?
Czy wiecie po co w ogóle są potrzebne muzea? Kto pracuje w muzeum? Co w nim można robić, a czego nie? Chcecie złożyć obraz historyczny z rozsypanych puzzli? Zapraszamy na nasze warsztaty! Uczestnicy poznają historię tworzenia pierwszych muzeów w Polsce oraz przeszłość naszej placówki. Podczas zajęć przybliżymy pojęcia: zbiór, eksponat muzealny, kolekcja, wystawa, galeria, muzeum. Po części edukacyjnej ułożymy puzzle o tematyce historycznej.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, klasy 1–4 szkół podstawowych
Dawno temu w Chełmie
Odwiedzimy dawne miasteczko Chełm i sprawdzimy co się w nim znajdowało i kto w nim mieszkał. W tym celu cofniemy się w czasie o 100 lat i zajrzymy na dawną ulicę Lubelską i Rynek miejski.
Pod koniec zajęć uczestnicy wykonają własną, unikalną „odkrytkę” – pamiątkową kartkę pocztową. Zajęcia prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: przedszkola, klasy 1–4 szkół podstawowych
Godło, flaga, hymn – najważniejsze symbole narodowe
Od kiedy godło, flaga, hymn zaczęły towarzyszyć naszym przodkom? Dlaczego są dla nas takie ważne i należy im się szacunek? Jak skomplikowane były losy Polski? Podczas tych zajęć postaramy się udzielić odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań. Dzieci w wieku przedszkolnym na zakończenie lekcji wykonają patriotyczne kokardy narodowe.
Czas trwania: ok. 1godz.
Zajęcia polecane dla: klasy 1–4 szkół podstawowych
Porozmawiajmy o starym Chełmie
Celem lekcji jest prezentacja wybranych epizodów z życia miasta od nadania praw miejskich w 1392 roku do końca XX wieku. Zajęcia prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: klasy 1–4 szkół podstawowych
Chełmska droga do Niepodległości
Celem lekcji jest zapoznanie słuchaczy z historią walk o niepodległość na terenie ziemi chełmskiej w listopadzie 1918 roku. Podczas zajęć przedstawione zostaną najważniejsze wydarzenia z lat 1915–1918, które miały miejsce w Chełmie oraz postacie związane z naszym miastem, które czynnie przyczyniły się do odzyskania wolności, m.in. Gustaw Orllicz-Dreszer, Wiktor Ambroziewicz, Zdzisław. Klemens i Tadeusz Lechniccy oraz wielu innych. Zajęcia prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: klasy 1–8 szkół podstawowych
Moje wielokulturowe miasto
Na przykładzie wybranej ikonografii ze zbiorów muzealnych przeanalizujemy zmiany, które zaszły w urbanistyce i architekturze miasta przez prawie 100 lat. Niezwykła, stara fotografia przybliży klimat dawnych czasów. Uwieczniony na zdjęciach wielokulturowy charakter miasta, gdzie przez wieki żyli obok siebie Polacy, Żydzi, Ukraińcy i Niemcy. Zajęcia prowadzone w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: klasy 4–8 szkół podstawowych oraz szkoły średnie
Tradycje i święta żydowskie
Celem lekcji jest wzbudzenie zainteresowania tradycją polskich Żydów, wypracowanie postawy tolerancji i akceptacji. Na zajęciach zostanie przybliżony świat religii żydowskiej, pojawią się ciekawostki i anegdoty związane z życiem Żydów. Uczestnicy spotkania dowiedzą się o przebiegu najważniejszych świąt żydowskich w cyklu rocznym a także to jakie wydarzenia upamiętniają, które ze świąt mają podłoże religijne, a które historyczne. Zajęcia w oparciu o prezentację multimedialną oraz zabytki ze zbiorów muzeum.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: klasy 4–8 szkół podstawowych oraz szkoły średnie
HISTORIA SZTUKI:
Legendy hagiograficzne
W trakcie spotkania uczestnicy poznają historię dawnej unickiej kaplicy pw. Świętego Mikołaja, zwiedzą wystawę Sztuka sakralna (Uwaga! wystawa nie jest stała, w okresie, gdy w kaplicy jest inna wystawa czasowa – lekcja odbywa się na podstawie prezentacji multimedialnej). Odnajdą w obrazach przedstawienia zwierząt, dowiedzą się co mówią o nich legendy hagiograficzne i wykonają pracę plastyczną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
Nie wszystko złoto, co się świeci
W trakcie spotkania uczestnicy poznają historię dawnej unickiej kaplicy pw. Świętego Mikołaja, zwiedzą wystawę Sztuka sakralna (Uwaga! wystawa nie jest stała, w okresie, gdy w kaplicy jest inna wystawa czasowa – lekcja odbywa się na podstawie prezentacji multimedialnej). Odkryją tajemnice i znaczenie kolorów, symboli, wykonają pracę plastyczną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
Zabytek, skarb czy utrapienie
W trakcie spotkania uczestnicy poznają historię dawnej unickiej kaplicy pw. Świętego Mikołaja, zwiedzą wystawę Sztuka sakralna (Uwaga! wystawa nie jest stała, w okresie, gdy w kaplicy jest inna wystawa czasowa – lekcja odbywa się na podstawie prezentacji multimedialnej). Dowiedzą się jak muzealnicy opiekują się dziełami sztuk. Poznają obiekty czekające na konserwację. Wykonają projekt obrazu do osiemnastowiecznej ramy feretronu, w którym nie zachowało się przedstawienie malarskie.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: wszystkie grupy wiekowe
Przesłanie Świętego Mikołaja
W trakcie spotkania uczestnicy poznają historię dawnej unickiej kaplicy pw. Świętego Mikołaja, zwiedzą wystawę Sztuka sakralna (Uwaga! wystawa nie jest stała, w okresie, gdy w kaplicy jest inna wystawa czasowa – lekcja odbywa się na podstawie prezentacji multimedialnej). Odnajdą na ekspozycji ikonę Św. Mikołaja Cudotwórcy, poznają legendę hagiograficzną o biskupie z Mirry, dowiedzą się dlaczego Święty nazywany jest patronem daru człowieka dla człowieka oraz wykonają pracę plastyczną.
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: klasy 1–4 szkół podstawowych
Postawy awangardowe w sztuce początków XX wieku. Od francuskiego fowizmu, głównych przedstawicieli kubizmu, niemieckiego ekspresjonizmu, włoskiego futuryzmu po rodzime przykłady formistów polskich.
Kierunki, artyści i ich dzieła omówione zostaną w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: klasy 5–8 szkół podstawowych, szkoły średnie i osoby dorosłe
Dadaizm i surrealizm w sztuce XX wieku
Omówione zostaną przykłady dadaistycznych tendencji w wydaniu Marcela Duchampa, Francisa Picabii, Kurta Schwittersa, Raoula Hausmanna. Postawy surrealistyczne popparte zostaną przykładami dzieł Jeana Hansa Arpa, Giorgia de Chirico, Joana Miró, Rene Magritte’a i Salvadora Dalí. Wykład w oparciu o prezentację multimedialną.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: klasy 5–8 szkół podstawowych, szkoły średnie i osoby dorosłe
Różne oblicza abstrakcji w sztuce XX i XXI wieku na przykładzie dzieł z chełmskiej kolekcji
Warsztaty plastyczne, podczas których malujemy własne wypowiedzi o geometrycznej formie. Łącząc geometryczne kształty z barwą, omówimy, jak kolor może zmieniać charakter dzieła i jego oddziaływanie.
Czas trwania: ok. 1 godz. 30 min.
Zajęcia polecane dla: szkoły podstawowe
Autoportret. Artyści o sobie
Omówione zostaną przykłady autoportretu od renesansu włoskiego (Pietro Perugino, Giovanni Bellini, Rafael Santi, Leonardo da Vinci), poprzez przykłady własnego wizerunku artysty w dobie baroku, klasycyzmu, romantyzmu, aż po najnowsze tendencje zaczerpnięte ze sztuki XX wieku. Wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz warsztaty malowania własnego wizerunku z pamięci lub portretowania najbliższego przyjaciela.
Zajęcia polecane dla: klasy 5–8 szkół podstawowych, szkoły średnie i osoby dorosłe
ARCHEOLOGIA:
Lepić każdy może
Uczestnicy spotkania własnoręcznie ulepią naczynia z gliny w technice „wałeczkowej” oraz poznają tradycje garncarskie, sposoby przygotowania gliny, techniki zdobnicze ceramiki..
Czas trwania: ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: uczniów szkół podstawowych
Anioły i święci Pańscy z zalanej wodą Nilu pustyni nubijskiej
Układanie puzzli z wizerunkami chrześcijańskich postaci namalowanych we wczesnym średniowieczu na ścianach katedry w Faras (Sudan) – odkrytej przez polskich archeologów podczas ratowniczych wykopalisk związanych z budową tamy asuańskiej i Zbiornika Nasera na Nilu.
Czas trwania ok. 1 godz.
Zajęcia polecane dla: wszystkich grup wiekowych
Ważne informacje
- W zajęciach może uczestniczyć tylko jedna grupa, licząca maksymalnie 25 osób.
O liczbie uczestników należy poinformować przy rezerwacji zajęć. - Należy przestrzegać umówionych terminów rozpoczęcia zajęć.
- Na grupy, które nie uprzedziły o spóźnieniu, czekamy 15 minut od momentu planowanego rozpoczęcia zajęć.
- Opiekun grupy ma obowiązek uczestniczenia w zajęciach i dbania o właściwe zachowanie uczniów w ich trakcie. W wypadku znacznego naruszenia ładu i porządku przez uczestników zajęć, prowadzący może zakończyć je wcześniej.
- Muzeum zastrzega sobie prawo do odwołania zajęć po wcześniejszym powiadomieniu zamawiającego.