Już w najbliższą sobotę, 1 czerwca, zaprosimy Państwa na koncert fortepianowy w wykonaniu Agnieszki Schulz-Brzyskiej i Seweryna Szarpaka. Koncert odbędzie się w budynku dawnej kaplicy św. Mikołaja, przy ul. Św. Mikołaja 4, o godzinie 14:30. Przy okazji nieustająco zachęcamy do zapoznania się z wystawą prac Marii Uszackiej, która ma miejsce w tymże budynku.

Agnieszka Schulz – Brzyska – rozpoczęła naukę w lubelskiej Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. (obecnie Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego) w klasie fortepianu Mieczysława Dawidowicza, kontynuowała w Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina (UMFC) w Warszawie w klasie fortepianu prof. Kazimierza Gierżoda, kameralistyki prof. Mai Nosowskiej. Brała udział w licznych kursach pianistycznych. Pracowała pod kierunkiem prof. Ryszarda Baksta, Tatiany Szebanowej, Jean-Claude’a van den Eyndena, Oliviera Gardon. Miała również okazję doskonalić swoją interpretację utworów Witolda Lutosławskiego pod okiem samego Mistrza. Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę w PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Ambasadzie Amerykańskiej jako urzędnik konsularny. Zdecydowała o powrocie do rodzinnego Lublina, gdzie poza działalnością artystyczną poświęciła się również pracy pedagogicznej, jako adiunkt w Instytucie Muzykologii KUL, a także jako dyplomowany nauczyciel Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego i Szkoły Muzycznej I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie. W 2005 r. ukończyła Podyplomowe Studia Kameralistyki na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także podyplomowe studia w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie na kierunku Zarządzanie Oświatą. Dowodem jej wartościowego wkładu w rozwój utalentowanej artystycznie młodzieży są m.in. liczne nagrody przyznawane za akompaniament na kursach i konkursach o randze krajowej i międzynarodowej. W roku 2010 Akademia Muzyczna w Krakowie nadała jej tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Wiele lat współpracowała z najważniejszymi instytucjami kulturalnymi Miasta Lublin, w tym z  Filharmonia Lubelską im. H. Wieniawskiego grając solo, kameralnie i jako muzyk orkiestry. W tejże Filharmonii wykonała szereg koncertów edukacyjnych obejmujących zróżnicowany repertuar od kompozycji narodowych inspirowanych folklorem, przez reprezentatywne dzieła  literatury barokowej, mistrzów klasycyzmu, utwory romantyków, aż po utwory współczesne. Świadczy to o szeroko rozwiniętej erudycji i plastyczności muzycznej. Poza tym co roku artystka występuje na terenie Lubelszczyzny w wielu koncertach kameralnych na specjalne zaproszenie różnych podmiotów, w tym  regionalnych instytucji kultury. Tym samym aktywnie tworząc kulturę Lubelszczyzny u boku wszystkich znaczących artystów – K. Duda, J. Kotnowska, B. Bryła, A. Mleczko. Wyrazem jej pozycji na arenie ogólnopolskiej  są zaproszenia do udziału w obradach jury: Študentská Umelecká Činnosť Słowacja, Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameralnej w Krakowie (2018) oraz od 2014 roku jako przewodniczący jury (obok Prof. Andrzeja Jasińskiego) na Konkursie pianistycznym  im. I. J. Paderewskiego w Tuchowie i Kąśnej Dolnej. Jako jedna z nielicznych na stałe związanych z Lubelszczyzną artystek miała okazję do prezentowania swego kunsztu na arenie międzynarodowej. Szczególnie dba o promowanie muzyki zapomnianej. Po dokonaniu w latach wcześniejszych prawykonań wielu kompozycji T. Mikulskiego, G. Kątskiego, Z. Stojowskiego, H. Pachulskiego, P. Radko, O. Hans, , A. Nikodemowicza, J. Wieniawskiego, pierwszej i jak do tej pory jedynej płyty z młodzieńczymi utworami kameralnymi A. Nikodemowicza utrwalonej wraz z K. Dudą dla wytwórni DUX, napisaniu monografii dotyczącej tego kompozytora pt. „A. Nikodemowicz – Klasyczny romantyk współczesności”  nie zaprzestała kultywowania muzyki polskiej, a w szczególności kompozytorów lubelskich. W 2018 roku utrwaliła na płycie również Pieśni cygańskie op.55 A. Dvořaka, a rok później utwory P. Zborowskiego oraz prawykonania pieśni B. Wallka-Walewskiego, St. Wielhorskiego, St. Niewiadomskiego, K. Sikorskiego.

W 2020 r. Acte Prealable wydała płytę zawierającą prawykonania Mazurków op.23 i Romances sans paroles op.14 Józefa Wieniawskiego. Artystka ma w swoim dorobku również zarejestrowane z koncertów i opublikowane w przestrzeni internetowej pierwsze wykonania utworów St. Lipskiego. Wyrazem trwałego przywiązania do rodzinnych stron artystki jest włączenie obok repertuaru chopinowskiego i mozartowskiego nieznanych dotychczas miniatur fortepianowych Józefa Wieniawskiego, pianisty pozostającego w cieniu swojego brata skrzypka – Henryka, a także Stanisława Lipskiego, które wykonywała w Słowacji, Niemczech, Francji, Arabii Saudyjskiej, Meksyku, Chinach, Argentynie, Kanadzie, Brazylii, Palestynie, również za wschodnią granicą Polski: Konserwatorium Muzycznym we Lwowie oraz we Wschodnioeuropejskim Narodowym Uniwersytecie im. Łesii Ukrainki w Łucku na Ukrainie. Konserwatoria tamtejsze stały się także miejscami, gdzie pianistka dzieliła się w ramach kursów mistrzowskich swoim doświadczeniem z tamtejszymi studentami. Poza repertuarem solowym w koncertach A. Schulz –Brzyska towarzyszyła także cenionym śpiewakom występującym na scenach operowych całego świata. Jako pracownik naukowy na stanowisku adiunkt w Instytucie Nauk o Sztuce Katolickiego Uniwersytetu Jana Pawła II brała udział w Międzynarodowych Konferencjach w Mińsku (Białoruś), Ivanofrankowsku (Ukraina), gdzie również promowała dziedzictwo J. Wieniawskiego. Jest autorką artykułów w punktowanych Rocznikach Teologicznych – ”Polski folklor w twórczości artystycznej pomiędzy Chopin a Szymanowskim: o mazurkach Józefa Wieniawskiego”, „Właściwości formalne sonat Debussy’ego w kontekście idei powrotu do tradycji muzyki francuskiej”. Miarą skuteczności jej działalności pedagogicznej są sukcesy studentów i uczniów na konkursach muzycznych o zasięgu regionalnym, krajowymi międzynarodowym.

Artystka pełniąc od 2015 do 2021 r. funkcję prezesa SPAM OL była również pomysłodawczynią organizowanej od 2017 roku edycji FONIE LUBLINA, obejmującego corocznie cykl kilkunastu tematycznych koncertów. Intensywnie udzielała się przy organizacji cyklu koncertów na Zamku Lubelskim „Pejzaże da camera”, biorąc w nich czynny udział jako pianistka.

Będąc odznaczoną medalem „Zasłużony Działacz Kultury”, „Medalem Prezydenta Miasta Lublin” oraz srebrną odznaką SPAM intensywnie działa na polu krzewienia kultury wśród osób o utrudnionym do niej dostępie organizując charytatywne koncerty dla dzieci i seniorów.

Agnieszka Schulz – Brzyska prowadzi nadal aktywną działalność muzyczną. Za swoje dokonania na polu szerzenia polskiej kultury muzycznej w roku 2019 była nominowana do nagrody „Za Upowszechnianie Kultury”, otrzymała Odznakę Honorową „Zasłużony Dla Kultury Polskiej”, a także Srebrny Krzyż Zasługi.

Seweryn Julian Szarpak – uczeń klasy 4 fortepianu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. I. J. Paderewskiego w Chełmie pod kierunkiem Pani dr hab. Agnieszki Schulz – Brzyskiej. Wielokrotnie prezentował swoje umiejętności na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych: GRAND – PRIX  – osobowość artystyczna – V Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte 2022”;  4th International Online Piano & Organ Competition, Snagov – Rumunia (2024) 1 MIEJSCA: IV International Gloria Artis Music Competition in Vienna (2024), V Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte 2022”, Franz Schubert International Music Competition (2022), VIVALDI International Music Competition (2022), Global Genius Music Competition (2022), Valencia Awards Music Competition Summer Session (2022), MEDICI International Music Competition (2022), 2nd Swiss International Music Competition (2022), I International Online Piano Competition „Music is Life” Trzciana (2021), 12th WORLD OPEN Music Competition (2021), 2 MIEJSCA: 4th International Music Competition – Małopolska (2024), II Ogólnopolski Konkurs Instrumentalny “Virtuoso!” (2024), IX Rome International Music Competition (2022), XIX edycja konkursu „De Girard International Young Pianists Competition” (2022), London Classical Music Competition (2023), V Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „OPUS 2023” 3 MIEJSCA: XX edycja konkursu „De Girard International Young Pianists Competition”(2023), American International Music Competition – Cleveland (2023), XIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny „Mistrz Klawiatury” (2021), IV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Carla Czernego (2021), London Classical Music Competition (2022). Zdobył również liczne nagrody specjalne i wyróżnienia.

Odniesione sukcesy w konkursach pozwoliły wziąć udział w prestiżowych koncertach: koncert w Barocksaal im Alten Rathaus w Wiedniu, koncert w The Edward Said National Conservatory of Music w Beit Sahour – Palestyna, koncert podczas Beit Sahour Nights Festival, koncert w Filharmonii Szczecińskiej, koncert w Filharmonii Lubelskiej, koncert – uroczyste rozpoczęcie 45. Międzynarodowego Festiwalu Ulicznego Miast Partnerskich Sindelfingen, Międzynarodowe spotkania środowiska fortepianowego „Piano Congress 2022” – Warszawa, koncert w salonie pianin i fortepianów „Piano Hölzle” w Sindelfingen, koncerty w ramach XVIII i XIX Lubelskiego Festiwalu Nauki – KUL, koncerty w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, koncert w Dworku I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, koncerty Fundacji Pianistyki Polskiej – Agencja Koncertowa (m. in. w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, Pałacu w Kurozwękach, Zamku w Tarnobrzegu), Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny „Floralia Muzyczne – Muzyka w Kwiatach”, koncert w ramach Lubelskiego Festiwalu Kulturalnego „Noc Kultury”,  koncert w ramach Sierpniowych Koncertów Organowych w Bazylice Narodzenia NMP w Chełmie, koncerty w Teatrze Starym oraz Trybunale Koronnym w Lublinie oraz w innych ośrodkach kultury.

Seweryn Szarpak uczestniczył również w kursach mistrzowskich, które prowadzili wybitni profesorowie i pedagodzy, m. in. prof. Grzegorz Biegas, prof. Maxymilian Bylicki, prof. Sławomir Dobrzański, prof. Pavel Gililov, prof. Elena Margolina – Hait, prof. Andrzej Jasiński, prof. Olena Pylatyuk, prof. Karol Radziwonowicz, prof. Andrzej Tatarski. Uczestniczył również w kursach dyrygentury prowadzonych przez prof. Bogdana Olędzkiego oraz prof. Marii Sydor.